Alle opplever, erfarer og møter utfordringer i møte med andre mennesker og i ulike situasjoner. Erfaringer i å regulere følelser, ta imot forventninger, oppleve mestring og å ha en indre tro på seg selv, kan hjelpe barna til å bli robuste. Vi opplever at satsningen bidrar til utvikling av selvstendighet, det å være trygg på seg selv, være raus med hverandre og mestre å glede seg på andres og egne veiene.
«Å være robust betyr å ha motstandskraft, kunne holde ut, si ifra og gjøre motstand, men også å høre på egne følelser og kjenne egen sårbarhet.»
Rmp§1 «Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen.Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing.»
Alle barn i barnehagen skal ha et trygt og godt psykososialt miljø. Barna skal gis mulighet til å medvirkning, være i utvikling og vurdere egen hverdag. Å styrke barnas robusthet vil i Hjertehagen barnehage handle om å veilede og støtte til selvstendighet, å mestre motgang og håndtere utfordringer, gi barnet en indre tro på seg selv og egen identitet, og bli kjent med egne og andres følelser.
Rmp§1 «Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser.»
Lek, læring og «robusthet» skjer i samspill med andre. Personalet i Hjertehagen vil være «et støttende stilas» som veileder og støtter barna i de ulike samspillene ved å:
Gi barna hjelp til å forstå situasjoner gjennom gode forklaringer. Balansere det man selv vil og har lyst til, opp mot andres ønsker og interesser.
Bli selvstendig ved å gjøre ting selv, sett utfra alder og modning.
Støtte og veilede i det å ta egne valg, tilpasse og vurdere i ulike situasjoner
Møte barnas følelser. La dem kjenne på alle følelsene og hjelpe dem å forstå og regulere dem. Gi barna strategier for hva de kan tenke for å komme videre.
Ta imot forventninger og ros, og oppleve mestring.
Avdelingene vil tilpasse satsningsområdet sett utfra barnas modenhet, alder og interesse. Hvordan avdelingene helt konkret arbeider vil bli informert om på foreldremøte(r) og ved utsending av refleksjonsnotat i slutten av hver måned.
ÅRSPLAN HJERTEHAGEN 2025 -2027