LEKEGRUPPER OG RISIKOFYLT LEK

Leken er grunnstammen i det pedagogiske arbeidet vårt, og skal tildeles mest tid og mest plass i barnehagen. Leken har en egenverdi for barna og barn leker fordi det er gøy! Samtidig inviterer leken til deltagelse i et sosialt fellesskap der barna får gode muligheter til å utvikle relasjonelle og språklige ferdigheter.

Barnehagen organiserer lek i smågrupper hvor en voksen er aktivt til stede.Vi samtaler med og lytter til barn slik at de kan uttrykke meninger, følelser og tanker.

Smågrupper fører blant annet til mindre forstyrrelser, lek over tid, gode relasjoner, færre konflikter, gode samtaler, bedre og flere observasjoner, mestring, medvirkning, utviklingsmuligheter, omsorg, nærhet og støtte i lek.

Risikofylt lek er en lekeform som barn ofte velger, og det med god grunn.Gjennom risikofylt lek opplever barna en blanding av frykt, opprømthet og følelsen av mestring når man støter på utfordringer å snur nederlag om til suksess. Leken kjennetegnes ved at den ofte er av fysisk art, og krever og grov- og finmotorisk kontroll.

Når barna klatrer, aker og sklir må de trene på å samarbeide og hjelpe hverandre for å mestre aktiviteten. Barna vil da erfare- og utvikle fellesskaps følelsen.

Gjennom risikofylt lek vil barna også gjøre seg erfaringer innen mestring og vurderinger av risiko. Erfaringene vil kunne hjelpe barnet til å utvikle robusthet og strategier for mestring, og håndtering av eventuelle nederlag.