PEDAGOGISK DOKUMENTASJON SOM ARBEIDSMETODE

Barnehagen skal legge til rette for et variert språk- og lekemiljø, der barnets synspunkter skal vektlegges sett utfra barnets alder, modenhet og barnas beste.

Pedagogisk dokumentasjon er barnehagens arbeidsmetode. Det handler om å ha en utforskende-, tilstedeværende- og observerende holdning, slik at personalet klarer å følge opp barnas innspill og kan gi impulser på det barna allerede er opptatt av. Slik at det sikres progresjon.

Prosjekter startes opp av at personalet observerer hva barna er opptatte av. Dette dokumenteres og reflekteres rundt. Dette viser at det barna tenker, sier og gjør i barnehagen er viktig og at det er verdifullt. Dokumentasjon av barna i prosesser og barnas egne dokumentasjoner, gis verdi og er godt synlig i- og på veggene i barnehagen.