NY I BARNEHAGEN

OVERGANG FRA HJEMMET TIL BARNEHAGEN.

Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.

Vi ønsker å legge til rette for at nye barn skal få en god og trygg oppstart i barnehagen. I tilvenningsperioden er det svært viktig med et tett samarbeid med barnets foreldre.

De første dagene i barnehagen må en av barnets foreldre være til stede deler av dagen for å skape trygghet for barnet. Lengden på tilvenningsperioden og hvordan den organiseres tilrettelegges for det enkelte barnet og avtales i samarbeid med barnets foreldre.