SMILEHULLET

Barna skal oppleve å smitte hverandre med glede. Konflikter løses gjerne med bruk av humor og glimt i øyet. Vi møter hverandre med vennlighet og smil hver dag.

Smilehullet er en avdeling for barn i alderen 0-3 år, med plass til 12.barn.

Vi prioriterer til å sette av tid til frilek både inne og ute, slik at barna får leke med det de synes er gøy. Gjennom fri lek får barna mulighet til å skape gode relasjoner, øve på samspill og håndtere konflikt, erfare fellesskap, medvirke til felles regler og rutiner på avdelingen.

Lekegrupper har vi hver dag med barna, hvor vi synger sanger på ulike språk, forteller og dramatiserer eventyr og bruker rim og regler. Dette gjør vi for at barna skal få erfaringer med språket og utvikle egen språkkompetanse. Lekegrupper gir også mulighet til å utforske, være nysgjerrige og få en forståelse av hvordan ting henger sammen. Det kan for eksempel være å bli kjent med egne sanser, som å høre, smake, lukte og føle på ulike gjenstander.

Barn skal kunne oppleve å utfolde seg kreativt og kunstnerisk og utvikle fin-motoriske ferdigheter. Det legger vi til rette for ved å tegne, male, klippe og leke med plastelina. Gjennom disse erfaringer vil barna kunne opparbeide egne kreative uttrykk og erfare mestring.

Risikofyltlek er med på å utvikle grovmotoriske ferdighet og er en del av hverdagen inne som ute, året rundt. Vi synger og danser, lager hinderløyper, har ulike bevegelsesleker og bruker tumlerommet inne. Uteområdet er en fin arena for kroppslig aktivitet og har varierte leke soner. Når barna tar i bruk klatrestativ, grøntområde med kupert terreng, sandkasser, dumphusker og sykler, blir de kjent med egne fysiske ferdigheter. Når de for eksempel klatrer i klatrestativet, må de utfordre- og vurdere egen kompetanse. Vi som voksne på avdeling blir «et støttende stilas» som hjelper barnet til å vurdere og mestre.