OVERGANG BARNEHAGE-SKOLE

Det siste året i barnehagen har vi fokus på å lære barna ferdigheter de vil ha nytte av på skolen. Dette gjelder bla selvstendighet ved av – og påkledning, toalettbesøk og måltid. Vi øver også på planlegging, som for eksempel hva vi skal ha på oss av klær når vi skal ut, hva vi trenger i tursekken og hvilket utstyr en trenger i lek/aktivitet.

Førskolebarna deltar i en egen” førskoleklubb” en dag i uka. Her har vi fokus på deltakelse i fellesskapet, som turtaking, samarbeid, lytte til hverandre, rekke opp hånden og følge beskjeder. Det forventes nå at barna er med på aktiviteten i gruppa. Det er viktig å øve på å gjøre ting en ikke kan, liker eller har lyst til. Med oppmuntring og støtte vil barna kunne oppleve glede og mestring over nye ferdigheter og slik sett stå mer rustet til skolestart.

I førskoleopplegget jobber vi med begreper, mengdeforståelse, former, tall, rim og regler. Vi har lytteøvelser, øver på blyantgrep og lager egne rim. Dette er forberedelser til senere lese – og skriveopplæring på skolen. Vi leser lengre bøker enn før og øver på å gjenkalle historien fra gang til gang. Vi undrer oss over opplevelser og ting barna er opptatt av. Og vi har det gøy sammen! Skolen inviterer til besøk på forsommeren.

LIVSGLEDE

Dette året har vi startet med prosjektet” Livsglede” for førskolebarna i barnehagen. Hjertehagen er en av mange barnehager i Norge som har inngått et aktivt samarbeid med en eldreinstitusjon i nærområde. Det er folkehelseorganisasjonen” Livsglede for eldre” som har utviklet konseptet.

Førskolegruppa vil besøke avdeling Randemstua på Vestby sykehjem en gang i måneden. Randemstua har en fin innelukket hage med plass for aktiviteter og hvor det også er gøy å løpe! Her blir det samlinger med for eksempel ringspill, erteposekasting, pusling, lottospill, tegning og sang.

Barnehagen har fått tilsendt gule t-skjorter med påskriften” vi er livsglede for eldre”. For barna og de eldre handler det om å oppleve glede sammen, på tvers av generasjonene.

Det er godt å få erfare at man er betydningsfull og til glede for andre. Gode opplevelser, vennskap og interesser har ingen aldersgrense.