FOTSPORET

På Fotsporet skal barna møte voksne som går opp veien, og gjør det trygt å følge i deres spor. Barna skal også selv gå opp sin vei, med voksne som støtter opp og veileder underveis. Vi ønsker å sette gode spor, sammen.

Fotsporet er en avdeling for barn i alderen 3-6 år, med plass til 24.barn.

I hovedsak leker vi fordi det er gøy og barna lærer når de leker.

Lekegrupper gjennomføres tre dager i uken og i mindre grupper. Vi har fokus på det enkelte barn, utvikling av sosialkompetanse og språk. Hensikten er å støtte barnet i å bli kjent med seg selv, forholde seg til andre og mulighet til å påvirke egen hverdag. Tema for lekegruppene varier utfra barnas interesser. Et eksempel på aktivitet kan være å lese, fortelle og dramatisere eventyr ved hjelp av bilder og konkreter. Vi ser ofte at barna bruker eventyret som utgangspunkt i oppstart av en «ny» lek.  Rim, regler og sanger med bilder og bevegelser er også en aktivitet som er populær. Gjennom denne aktiviteten erfarer barna lyder og rytme i språket, samtidig som det øker språklig bevissthet.

Risikofyltlek handler om å vurdere og utfordre egne grenser fysisk og psykisk. Det kan handle om å klatre i trær, leke-bryte, balansere, hoppe fra en høyde eller huske i høyfart. Når barn utfordrer egne grenser, er vi voksen «et støttende stilas» som hjelper og veileder underveis.

Eksempel: Et barn har veldig lyst til å skli ned brannstangen på klatrestativet og er samtidig redd. Mens barnet står på toppen av klatrestativet vurderer barnet høyden og er usikker på om det vil mestre. Den voksne ser opp på barnet og sier: “jeg vet du vil klare det. Jeg skal stå her og ta deg imot”. Barnet overvinner frykten og sklir ned stangen. Barnet ser på den voksne, smiler og sier «jeg klarte det! Jeg vil skli ned engang til!»

Gjennom å prøve, feile og prøve igjen vil barnet erfare viktigheten av å tro på seg selv, stå i utfordringer og føle mestring. Risikofylt lek bidrar til utvikling av fin- og grovmotoriske ferdigheter, økt kompetanse ift. vurdering av risiko og opplevelse av mestring. På Fotsporet er det er viktig for oss at barna føler mestring når de utfordrer seg selv, og at de er trygge i den de er og på de voksne som er sammen med dem.